ריאיון ברדיו או בטלוויזיה הוא בעצם שיחה שלה יש מאזינים או צופים ריאיון הוא אחד הדרכים האפקטיביות להעביר את המסר שלכם דרך אמצעי התקשורת.
מרשל מקלוהן אחד מחוקרי התקשורת הידועים בתחום, תבע את המשפט 'המדיום הוא המסר' שמשמעותו בכל מדיום יועבר המסר בצורה אחרת. המדיום הטכנולוגי ולא התוכן הוא שקובע את ההשפעה.
הכוונה היא שהמסר שיועבר באמצעות ריאיון בטלוויזיה לא יהיה זהה בהשפעתו על מסר שיועבר באמצעות ריאיון ברדיו. הדבר נובע מההבדלים בין שני המדיות – המצולמת )טלוויזיה) לבין המשודרת (רדיו).
ולמרות זאת לכל מדיה יש יתרונות וחסרונות כאן אנסה לפרט ולהסביר קצת על הרדיו ובפוסט הבא על הטלוויזיה.
במשך עשרות של שנים ומאז הקמתו (שנות ה-20) היה הרדיו פופולארי ושימש כבידור להמונים בבתים הפרטיים.
למרות התפתחות הטכנולוגית והקמת אמצעי תקשורת נוספים במהלך השנים: טלוויזיה (בעולם תחילת שנות ה-40 , בישראל 1968) ריבוי הערוצים בכבלים ובלוויין, הפיתוח המואץ של האינטרנט (תחילת שנות ה-90 ועד ימינו) והרשתות החברתיות .הרדיו עדין כאן חי ובועט .
באופן אישי אני אוהבת את הרדיו ומאזינה לא מעט. הרדיו הוא הסיבה שבחרתי להפוך להיות אשת תקשורת והחלום נרקם אצלי עוד שהייתי טינאג'רית זבת חוטם וציפור לילה. יום אחד אזרתי אומץ והתקשרתי לרדיו ירושלים, תחנה שממש אהבתי ועליתי לשידור ומאותו יום נדבקתי בחיידק הרדיו 🙂 ואף זכיתי למעין פינה לא רשמית אצל השדרנית מיכל מירון שקד (ז"ל(.
מכאן הדרך ללימודי התקשורת וההשתלבות בתעשייה הייתה טבעית.
יתרונות בריאיון ברדיו
- הרדיו מדיה שמתאימה לביישנים – במדיה הזאת בדך כלל לא רואים את האדם, אלא שומעים את קולו. (אני אומרת בדרך כלל כי כיום תחנות רבות מחברות מצלמות אינטרנט לאולפן ומשדרות בלייב. אבל זה עדין לא קורה באופן רציף ובטח שלא בכל תחנה. גלי צה"ל למשל השתמשו בכך במסגרת התוכנית 'קולה של אימא' ששודרה במקביל בערוץ 2)
- אתם יכולים להעלות לשידור לבושים בפיג'מה J – להופעה החיצונית אין משקל כלל.
- אתם יכולים לפטפט – טוב נו לא באמת, אבל לרוב בתוכנית רדיו ניתנות דקות שידור ארוכות יותר – בד"כ יכולים המראיינים להעניק דקות שידור ארוכות יותר מאשר במדיה הטלוויזיונית שקצרה בזמן.
- קהל המאזינים של הרדיו התרחב : החיבור לאינטרנט ולמדיה החברתית הגדיל את קהל המאזינים. כיום אנשים רבים מאזינים לרדיו, במכונית, ברכבת, באוטובוס, דרך האינטרנט, דרך האפליקציה של התחנות בפייסבוק ועוד'. מאחר והרדיו משתמש בסאונד בלבד ונמצא ברקע מתאפשר לנו לעשות פעולות נוספות בו זמנית כשאנו מאזינים.
- תאמרו לי מי קהל היעד שלכם ואומר לכם מי התחנה בשבילכם – קיימת אפשרות לפלח לקהלי יעד וגילאים ספציפיים לפי תכנית ותחנה: לדוגמא': אם קהל היעד שלכם מעל גיל 30 ככל הנראה תוכלו למצוא אותם בתחנות ממלכתיות כגון' רשת ב', גלי צה"ל וכו'. אם קהל היעד שלכם צעיר יותר – תוכלו למצוא אותו בתחנות הרדיו שמזוהות עם קהל צעיר כגון' רדיוס 100FM, קהל יעד בעל אג'נדה ירוקה ומודעות לאיכות הסביבה תוכלו למצוא באקו99
חסרונות בריאיון ברדיו
- הרדיו חסר ממד וויזואלי – אין בו תמונה או טקסט, העולם שלנו הוא עולם בו הוויז'ואל שולט ותמונה אחת שווה אלף מילים. הרדיו פחות מדבר לדור הפייסבוק שרגיל לתקשורת באמצעים ויזואליים.
- רדיו שומעים תוך כדי פעולות נוספות – בדרך לעבודה ומהעבודה, בדרך לבילוי, במשרד. החיסרון הוא ששמיעת האגב לעיתים פוגמת בהעברת המסר, בשל ההסחה שנוצרת כתוצאה מעשיית מספר פעולות במקביל.
- הרדיו הוא מימד שטחי – הוא מפעיל אך ורק את חוש השמיעה ודורש האזנה והקשבה רבה, לכן אי אפשר להעביר מספר רב של מסרים.
- ברדיו אין אפשרות להראות את שם התואר של המרואיין, כפי שקורה בטלוויזיה– בד"כ המראיין יבחר להציג את המרואיין בתחילת השיחה וכך מאזינים שמצטרפים לשיחה עלולים לפספס את שם המרואיין.
טיפים לריאיון ברדיו ואיך ממנפים את הריאיון לאחר שידורו:
- ברדיו, שלא כמו בטלוויזיה, לא מופיעה כתובית מתחת לתמונת המרואיין. כך שבדרך-כלל השם, התואר, ההתמחות, המקצוע, וכו' יאמרו רק בהתחלה על ידי המראיין. כדי להצליח בראיון (מלבד עוד דברים רבים נוספים), מומלץ לחזור לפחות שלוש פעמים על המסר (בשתיים-שלוש מילים) או על שם החברה שאתה מייצג. (קרדיט לטיפ: שרית ליבנה אשכנזי.
- הקליטו את הריאיון והעלו אותו לאתר פודקסט כגון' www.icast.co.il משם אפשר להעלות לינק של הרדיו לכל מקום ברשת, לעמוד הפייסבוק שלכם /לאתר הבית, לגוגל+, לינקדאין ולכל רשת חברתית שאתם חברים בה.
- אפשר גם להמיר קבצי MP3 לMP4 באמצעות העלאת קובץ האודיו של הריאיון, ועריכתו לכדי סרטון (עם תמונות סטילס, לוגו של החברה וכו') בתוכנת עריכת סרטונים כגון' windows live movie maker אחר כך ניתן לשתול באתר וגם בערוץ הYouTube.