לעיתים מעז יוצא מתוק – המודל החדש של העמותות לגיוס כספים
משהו טוב קורה בעולם העמותות כיום, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שהחל בשנת 2008
(שהחל עם משבר הסאבפריים בארה"ב) חדלו עמותות רבות לקבל סיוע וגבר הצורך ההכרחי לבנות מודל חדש לצורכי גיוס כספים.
יותר ויותר עמותות מבינות שלא ניתן להישען יותר על תרומות ומתחילות לייצר מקורות הכנסה עצמאיים.
המצב שהיה קיים עד כה הוא שהעמותות מתבססות על גרעין תמיכה ממשלתית קטן ומסתמכות בעיקר על תרומות מקרנות או מאנשים פרטיים.
מקורות הכנסה עצמאיים יסייעו להן גם בתכנון לטווח ארוך שלא מתאפשר סביב התלות בתרומות וגם שליטה טובה ועצמאית יותר בניתוב הכספים בניגוד לתרומות שבהן לעיתים קרובות הכסף "צבוע" למטרה מסוימת.
מקורות ההכנסה בדרך כלל קשורים במטרות העמותה ובכך בעצם מתאפשרת יזמות ופעולה יצירתית לשינוי המציאות וקידום מטרות העמותה.
הדוגמא הבולטת לעמותות כאלו הן עמותות המקדמות אוכלוסיות חלשות כגון': בני נוער בסיכון, פגועי נפש ובעלי מוגבלויות.
עמותות אלו מפעילות מיזמים עסקיים כמו מפעלי מתנות, בתי קפה ויצור מוצרי איכות כאשר חלק מתו האיכות של המוצר הוא היותו תורם לקהילה, מה שמאפשר לעמותה לתמחר את המוצר בעלות גבוהה יחסית.
היתרון הנוסף הוא בהזדמנות שמעניקים המיזמים לאנשים השונים להיות יצרנים ולייצר הכנסה עצמאית ובכך להעלות את ההערכה העצמית שלהם ואת תפיסת מקומם בחברה.
הבאנו לדוגמא כמה מוצרים שיוצרות עמותות שונות:
שתילי תבלינים של עמותת אנוש
קורינט- מפעל שוקולד שמרבית עובדיו הינם פגועי נפש
סטודיו ג'וי, סטודיו ליצור זרים מתוקים ומתנות המבוסס על עובדים בעלי מוגבלויות
עמותות נוספות עוסקות בקידום נושאים אקולוגים באמצעות מיזמיים שמסייעים לשמירה על הסביבה ובמקביל מניבים הכנסה כספית.
לדוגמא: עמותת גרין הנד Green Hands- מפעל מוגן אשר מייצר מוצרים מחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה.
כמו כל עסק גם היזמות העסקית של העמותות מצריכה ניהול נכון ומקצועי וישנן כבר מספר חברות שמתמחות ביעוץ עסקי לעמותות.
מעבר לתועלת הכלכלית של מיזמים מסוג זה הרי שבסופו של דבר הן גורמות לכך שהערכים והחזון הופכים למציאות, כדאית , משתלמת ותורמת לחברה.